Sekolah ku Syurgaku..Boleh pakai lagi ker?

Sekiranya Sekolahku Syurgaku..

Kenapa ada pelajar taknak ke sekolah
Kenapa pelajarnya lompat pagar
Kenapa pelajarnya saman sekolah
Kenapa pelajarnya bergaduh

Kenapa gurunya ada yang sakit jiwa
Kenapa guru ditendang pelajar, pelajar ditendang guru
Kenapa kereta guru dicalarkan
Kenapa dan mengapa????
Aku tinggalkan sekolah belum sampai lagi sepuluh tahun..Tapi perubahannya amat ketara sekali..Manusia seakan bertambah tak bertamadun..Nilai -nilai kemanusiaan dipinggirkan..Nilai materialistik diutamakan..

Hari ini pelajar 4 Budi hanya 9 org yg datang..(4Budi yg pernah aku ceritakan dalam entri ini)9 drp 30 lbh..Bila aku tanya kenapa ramai tak datang?? Budak cakap ' Cikgu pesan ada orang besar( maksudnya nazir la tu) nak datang..Cikgu pesan bawa buku..Jadi diorang tak datang la'...Aik..Aku ingatkan guru je yang takut dengan nazir tu..Untuk kali pertama aku rasa lega bila masuk kelas 4 Budi ni..Kelas yang mana pelajar2nya dipaksa datang ke sekolah oleh mak bapak..Ada yang tak tau membaca lagi.

Begitu juga 4Wawasan yang semuanya laki yang aku cerita dalam tu jugak..9 org je yg datang..Ni first kelas selepas guru praktikal ambil alih bulan 4 dulu..Sebelum kelas aku dah singgah kelas diorang bagitau masa sains nanti turun makmal tau..Dan aku jangkakan diorang buat hal macam dulu dalam post ini , tapi alhamdulillah..Diorang turun pada waktunya..Tapi seorang je bwk buku teks..Sebelum mengajar aku tanya la apa yang diorang buat dkt cikgu praktikal tu sampai menangis2..Diorang cerita mcm2..Ada kes gaduh la, kes kurang ajar la..Aku senyum je la..Then aku tanya, kenapa kelas korang teruk sangat..Masing2 tunjuk kawan, ckp dia ni yang jahat la, mcm2..Sabar je la..Tapi P&P hari ini lancar..Dapat juga la sedikit sebanyak ilmu sains..Ajar yang ringkas je..Macam mana la aku nk mengajar kalau nazir masuk tgk kelas sebegini.

hari ini juga kawan aku siap bawak ABM lagi..hahaha..sebab nazir nak datang..Last2 tak nampak batng hidung nazir pun ..Aku perli kawan aku, tu la..kita buat yang terbaik sentiasa, jgn tunggu org nak tengok je..Hahaha..Sebenarnya aku pun takut2 gak nazir pantau aku ke..hehe..Hari ni tak datang..Maybe esok atau lusa , mana tau..
Sekolah ku Syurgaku..Boleh pakai lagi ker?

{ 10 comments.. read them below or add one }

Mata Hati Mata Hati 04 August, 2009
sekolah ku tempat ku mengumpul dosa.. rasanya itu lagi tepat kalau nak mengambarkan kisah aku masa zaman persekolahan 11 thn lepas..hahaha
sayalahfaizul sayalahfaizul 04 August, 2009
ermmm... zaman kite ngan zaman sekarang dah tak sama, cikgu...
imanshah imanshah 04 August, 2009
Zaman dah berubah, dunia makin maju..budak2 makin kurang ajar, mak bapak juga makin berani...pandai2 lah, jangan pulak esok2 kita kena saman..huhu
sonata anak kancil sonata anak kancil 04 August, 2009
syurga dia orang ada kat luar sekolah - lebih best!!! macam2 ade...perlukah cikgu menyediakan keperluan itu semua???
Cikgu Adham Cikgu Adham 04 August, 2009
sebab sekolah tidak menyeronokkan kut... std utk exam... std utk exm.. std utk exm.. tu je yg berlaku kt sekolah..

kdg2 pelajar yg kureng dlm akademik bosan la dgn situasi begini.. so sek skrg perlu ada kaedah utk buat aktv bg pelajar yg x nk belajar akademik..
Cikgu Adham Cikgu Adham 04 August, 2009
hahh ha h hahahhah... demo x puah ke kalo lama x bersukan?
tchersally tchersally 04 August, 2009
Salam Naman,

saborrr bebanyak dik ya..sesungguhnya cabaran dalam profesion kita ni semakin mencabar..

Naman,
kalau x salah kak Sally, Cikgu Adham tu pernah praktikal d sekolah K.Sally..org Klantan kan?
n@m@n n@m@n 04 August, 2009
tice sally~betul kak..dia org klantan
n@m@n n@m@n 04 August, 2009
mata hati~nanti ajar anak2 jd baik kt sekolah..hehe

faizul~really different..rite?

imanshah~yg x thn ngan perangai mak bapak la kn..

sonata~tu la..kt luar tu diorg ingatkan syurga..tp sebenarnya menghancurkan diorang

cikgu adham~kawe stuju..kawe ada terbaca komen student luar negara..kita terlalu exam oriented
Cikgu Adham Cikgu Adham 05 August, 2009
slm.. kawe kenal kak sally tu... teacher english d SIC heh heh semsa kawe praktikal, kira kacip jugak tu