'kesik' selepas kepergian

Apa itu 'kesik'?

Setelah seminggu di kampung menyambut hari lebaran, warga kota mula berpusu-pusu menuju ke perantauan untuk menyambung kembali pencarian rezeki mereka.

Cewahhh..Ayat berbunga pulak..

Alhamdulillah, semalam aku dah selamat sampai ke Putrajaya sekitar jam 12.30 tghari setelah lebih kurang 4 jam setengah belayar di lautan PLUS yang mahal itu..hoho..Alhamdulillah tiada kesesakan..Pemanduan lancar

Kitorang adalah cucu yang paling last sekali meninggalkan kampung..mak sekeluarga dan kak ipar aku sekeluarga bertolak pada pagi Jumaat lagi..Kat bawah ni aku sempat ambil gambar masa diorang nak bertolak..hehe



macam ni la mak setiap kali balik dari kampung..hehe..penuh bonet


haa..siap sangkut kat seat lagi pokok daun kari tu


wan tengok anak cucu cicit dia tengah siap-siap nak balik


ciuman kepada cicit yang disayangi


wan ngan atuk ngah 'bye-bye'..hoho


mak,ayah dan 2 orang iparku


kak zura sekeluarga

semalam semasa aku dan Fiza bersalaman ngan wan atuk sebelum nak bertolak balik, dapat lihat riak wajah yang sebak dan juga air mata yang bergenang di wajah keduanya..

Itulah perasaan yang aku rasa setiap orang tua kita rasa apabila anak cucu mereka nak meninggalkan mereka untuk kembali meneruskan kehidupan masing-masing di rantauan

Aku juga merasa sebak..Lebih-lebih lagi Fiza..boleh rasa wan atuk akan rasa sedikit 'kesik' @ kesunyian selepas ini

Jadi apa maksud 'kesik'??? Ungkapan yang selalu dituturkan ma aku selepas anak cucu kesayangannya pulang ke rumah masing-masing

'Kesiknya ma bila budok-budok ni balik '

Ianya satu perasaan selepas rumah yang sebelum ini riuh rendah tiba-tiba menjadi sunyi..
Sebelum ini isi rumah dihiasi dengan gelak tawa, tangisan, pergaduhan manja anak-anak, tiba-tiba lengang..Cuma kokokan ayam dan 'meow' kucing yang kedengaran
Tiada lagi budak-budak yang berlari dalam rumah

Itulah 'kesik'


P/S :

perjalanan ditemani juga navigator free ini..Selalu cari gaduh ngan aku,sikit-sikit

'you're going to the wrong way'
'you're exceeding the speed'( nsib baik dia ingatkan)

{ 12 comments.. read them below or add one }

Cikgu Adham Cikgu Adham 27 September, 2009
slm.. adei sedap ke beraya heh heh
n@m@n n@m@n 27 September, 2009
Cikgu Adham~ sederhana jah gu..hehe
HASNAH HASNAH 27 September, 2009
Selamat kembali bertugas diperantauan..baik2 no..
mantan mantan 27 September, 2009
Pada hari raya ke-4. anak dan cucu-cucu kembali semula ke kediaman mereka, memang terasa amat 'kesik'.
n@m@n n@m@n 27 September, 2009
HASNAH ~ kembali bertugas mendidik anak bangsa yang kebanyakannya tak suka dididik


mantan ~ paham..paham..

saya paham mcm mana perasaan tu..hehe
imanshah imanshah 27 September, 2009
Kesik takpo..jange plesik
a kl citizen a kl citizen 27 September, 2009
assalammualaikum

mesti orang yang ditinggal masih bersedih hati...
makan masa jugak nak kembali ke jadual harian, kan..
n@m@n n@m@n 27 September, 2009
imanshah ~ bahaya pelesit tuh...


a kl citizen ~ salam

tu la..tapi mcm tu la setiap tahun kan
pija5120 pija5120 27 September, 2009
selamat kembali mengajar! jgn maleh2...

"kita juga akan 'kesik' pd org yg tersyg suatu hari nanti..."

slmt hari raya wt naman n fiza
n@m@n n@m@n 28 September, 2009
pija5120~ kalau kita malas ,
pelajar tinggal hampas..

ewahh..pantun 2 kerat yg takde maksud..

selamat hari raya jgk kak pija
xiiinam xiiinam 29 September, 2009
Raya dah habis...
minggu ni minggu all out....bukan saja untuk calon2 PMR tapi cikgunya juga...
n@m@n n@m@n 29 September, 2009
xiiinam~ betul tu..

tp saya ajar form 4..

semua form 4 dicutikan next week..hehe