Hai..Siapa Nama..

Hai siapa nama boleh kenal
Atau pun tidak duduk kat mana
Dengan siapa ada handphone


Lagu Adam yg aku tak taula nape boleh popular???aduiii..hehe

Ops..Ermm..Skang memikirkan nama anak kitorang..


seronok di pangkuan


 

 

 
paling suka gmbr ni..tak nmpk mcm newborn..hehe..mata menjeling lens kamera

 
apa daa papa..kalau menguap tu tutup la mulut

 

 

 

 

 

Nama pada asalnya dh lama ada..cuma msh memikirkan lagi..Sekrg tengah pertimbangkan 4 perkataan pulak tapi hanya 19 huruf sahaja.. tambah satu perkataan sahaja drpd yg difikrkan sebelum ini..

Bila 4 perkataan ni namanya nmpk mcm pnjg pulak walhal aku tgk nama anak org lain termasuklah anak sedara aku, w/p hanya 3 perkataan tapi ada yg melebihi 20 huruf...lagi bnyk kan??..

Cthnya : Muhammad Amirul Aiman - 19 huruf

Kami pulak cadangnya nk bagi nama mcm kat bawah ni

Wan   _ _ _ _    _ _ _ _ _ _ _   _ _ _ _ _ Bin Wan ________

Kecuali Wan, setiap nama yang lain tu mempunyai maksud yg cantik

So apa pendapat pembaca-pembaca yg budiman sekalian..????

BIasanya ada suara-suara yg berkata di belakang..eleh..nak jugak nama WAN tu...So kita bc je la info bwh ni

Rahsia di sebalik pangkal nama... Oleh Fairuz Zaidan

Syed, Sharifah, Nik,Wan, Raja dan Tun adalah antara nama gelaran istimewa yang diberikan oleh jalur keturunan seseorang, di mana ia begitu dijaga supaya kemuliaan nama gelaran itu kekal terpelihara ke generasi akan datang.

Ditanya mengenai permohonan individu yang inginkan gelaran nama tertentu seperti Syed, Sharifah, Wan, Nik atau sebagainya, Jainisah berkata, gelaran nama keturunan itu tidak boleh diberikan sebarangan kecuali jika ia dapat dibuktikan menerusi susur galur keturunan dalam keluarganya :

Sebagai contoh, Nik dan Wan. Nama ini tidak boleh didaftarkan individu yang tiada kena mengena dengan keturunan nama ini.

Info JPN
JPN hanya membenarkan nama yang panjangnya sehingga 94 aksara sahaja.Ini termasuklah nama bapa, perkataan bin, binti, a/l, a/p atau anak, koma dan sengkang.

Pendaftaran nama anak perlu dilakukan dalam tempoh 14 hari dan boleh dikenakan denda RM5 bagi pendaftaran lewat iaitu antara 15 hingga 42 hari.

Pertukaran nama ini hanya boleh dilakukan dalam tempoh setahun saja selepas pendaftaran nama anak.


NAMA YANG DITEGAH ATAU DILARANG

Nama gelaran yang dianugerahkan kerajaan
Tun, Tan Sri, Datuk, Datin, Puan Seri, Dato Seri, Datuk Paduka, Datuk Patinggi, Datuk Wira Jaya, Datuk Bentara Dalam,Datuk Bentara Luar.

Nama pangkat atau jawatan
Haji, Nabi, Imam, Rasul, Mufti, Ketua Menteri, Kadi, Perdana Menteri, Gabenor, Sarjan, King, Hakim, Permaisuri, Guru,Ustaz, Shahbandar, Ustazah.

Gelaran keturunan
Syed, Sharifah, Tunku, Tengku, Nik, Wan, Raja

Nama profesional
Doktor (Dr), Ir (Engineer), Professor, Akauntan, Audit, Diplomat

Nama kepahlawanan
Mahaguru, Pahlawan, Pendekar, Panglima, Bomoh, Pawang, Dukun, Satria

Nama lucah atau yang lucah bunyinya
Nonok, Bontot, Bola Besar, Kote, Faraj, Shahwat, Zina, Kopek, Pundek, Punat, Khalwat, Zakar, Kulup, Coli, Liwat

Nama-nama buruk
Buruk, Malang, Sial, Derita, Haram, Pungut, Hapak, Baruah, Bunting

NAMA YANG TIDAK SESUAI

Nama binatang atau serangga
Babi, Monyet, Keldai, Rimau, Lipan, Buaya, Belalang, Semut, Ular

Nama buah-buahan, sayursayuran, tumbuhan, makanan
Ciku, Pisang, Keladi, Kucai, Terung, Karet, Serai, Jintan, Kunyit, Halia, Bawang Merah, Kelapa, Santan, Lidi, Nasi,Bubur, Ketupat, Laksa, Sirap, Cendol, Lempeng, Daun.

Nama-nama lucu
Kecut, Kutai, Kuyok, Boyak,Kudung, Pendek, Panjang, Tinjau, Apek, Lonjong, Kuding, Tunggal, Sinon, Ketiak, Leper,Kemek, Janggut, Tanduk, Kerepot

Nama-nama kejadian alam
Gunung, Salji, Suria, Pelangi, Awan, Bintang, Bulan, Guruh, Petir, Panas, Hujan, Bumi, Langit, Gelombang, Laut, Batu,Angkasa

Nama-nama alat perkakas
Senduk, Piring, Mangkuk, Cawan, Katil, Tilam, Garpu, Tingkap, Pagar, Lesong,Berus, Parang, Tajak, Golok

Nama-nama warna
Hitam, Putih, Jingga, Merah, Coklat, Kuning

Nama-nama huruf atau angka atau gabungan kedua-duanya
D, K, P, Z, 001, 007, K 7, K 4, Zerozero Seven

Nama perhiasan atau pakaian
Cincin, Subang, Anting-anting, Mutiara, Benang, Kain, Baju, Rantai, Seluar, Kasut

PERKATAAN ARAB YANG MAKNANYA TIDAK ELOK

Narul (neraka), Zaniah (penzina perempuan), Zani (penzina lelaki), Khinzir (babi), Zakar (kemaluan lelaki), Faraj(kemaluan perempuan), Wati (persetubuhan).

NAMA INDIA YANG TIDAK ELOK MAKNANYA
Ammakannu, Andayan, Annachi, BatumalaiBotha, Baby, Ettikkan, Idache, Idayan, Kalavani, Kali, Karuppan,Kathammah, Madasamy, Mottayan, Muthammal, Mukayi (Mookayee), Mooli, MachappuPapa, Prayasamy, Periyannan,Sadachi, Sigappi, Sinnayee, Sengan, Satan, Sembu Setty, Thambi, Kulli, Thangachi, Udukayee, Uthandy, ValuVellayan,Valoo.

NAMA CINA YANG TIDAK ELOK MAKNANYA

Hokkian
Ah Chaw (ular), Ah Goo (kerbau), Ah Gong (orang gila), Ah Kooi (hantu), Ah Loo (keldai)
Kantonis
Ah Seh, Ah Nyau, Sor Chai, Ah Kwai
Mandarin
Ar Ser, Ar New, Ar Ngong, Ar Kwe, Ar Loo

{ 20 comments.. read them below or add one }

tengku_fir21 tengku_fir21 21 October, 2009
tengku tidak disenaraikan jadi blh lerr..
haahahha
ahmad humairi ahmad humairi 21 October, 2009
salam,
Wan, two, three, popeye...eh cam oang baru belajo mengira je.. tak kisahlah nama apapun. ikutlah kata hati yang baik-baik tu.. saya setuju je..
Raisah @ echah Raisah @ echah 21 October, 2009
mcm muka mu la naman.... nnt dah besar mst berubah ikut muka isteri mu lak.. cpt2 g dafter, karang kene denda lak.... :)
n@m@n n@m@n 21 October, 2009
tengku_fir21~ aik..bkn ke tengku ni keturunan gak???hehe



ahmad humairi~ tu la kan..ikut hati sendiri je la..tp kdg2 nk tanya pendapat..hehe



Raisah @ echah~ tula..sapo soh mg ltk nama rayyan..tpaksa aku pk lagi..hehe

ikut muka aku ko?? takpo..masa 2minggu



daydeck86~ TQ..sentiasa cute di mata kami
Cikgu Adham Cikgu Adham 21 October, 2009
salam.... wah papa naman mmg best ni hah hah,, mantap pelbagai
GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr 21 October, 2009
nama saya start dr WAN..

Mak = KU + Nama biasa (Bapak)

ANak2 = WAN & MEGAT

Kalo popuan xkawen ngn wan gk dh xda nama keturunan yg nk dipertahan kn

huhu..

tapi cinta xmngenal nama & keturunan kn? hehe..

Tahniah dpt baby.. =)
n@m@n n@m@n 21 October, 2009
Cikgu Adham~ demo ni suko sengoti nga 'mantap' dis..heehe




GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr ~ owh..mcm tu ke..xpela..jodoh d tangan Tuhan kan..

Tq 4 ur wish..:)
Anak Tumpat Anak Tumpat 21 October, 2009
syukur lah naman.. comel sgh anok demo.. terliur kawe nk anok ghetek.. tahniah boss..rezekei demo sapa dulu dari kawe..
n@m@n n@m@n 21 October, 2009
Anak Tumpat~ Alhamdulillah...

takpe..moga2 rezeki demo dipercepatkan..Amin..
su su 21 October, 2009
comey anak! ade wajah ibu yg comel & ade wajah si ayah yg penyayang...


ape2 pun nama...pilih yg terbaik...dan ade maksud...

jgn pilih yg berat2...kasihan si baby nak bawa nanti...hehe...


sronoknye mencari2 nama baby...

sampaikan salam tahniah akak pd istri ye....dan peluk cium baby utk akak...

sob...sob...
sayalahfaizul sayalahfaizul 21 October, 2009
selamat memberikan nama... nanti publish cepat2 tau. tumpang seronok...
~xiiinam~ ~xiiinam~ 21 October, 2009
Ada kisah ibu bapa yang ghairah nak gabungkan nama untuk anak ni....demi membunktikan tanda cinta..

Bapa nama Arshad, ambil pangkal = Ar.

Mak nama Zainab, ambil hunjung = Nab

Ar + Nab = He..he..he Rabit!



Psst; Jangan tarok nama panjang sangat. Keian cikgu sekolah dia nanti...nak tulis resit yuran, nak isi buku register,..
n@m@n n@m@n 21 October, 2009
su ~ TQ kak..

tu la..bkl nama dia ringkas je..

InsyaAllah saya smpaikan..:)



sayalahfaizul ~ hehe..dh ada dh...



~xiiinam~ kelakarnya..hehe

kalau dh kita cikgu mmg tau la mslah nama pnjg ni kan..hoho

jgn risau..3 perkataan je..dan tak smapi 20 aksara pun
nik awin nik awin 22 October, 2009
http://buahatiumi.blogspot.com/2009/03/anak-itu-bukan-gerabak-keretapi.html

Cadangan buat cikgu..hehehe/..no heart feelings ye..pandangan peribadi saja..

saja ingin berkongsi
n@m@n n@m@n 22 October, 2009
nik awin~jgn risau..3 perkataan je..hehe..pastu pendek2 je...

saje gempak je ni kak
roslaini saad roslaini saad 22 October, 2009
Tahniah ...kerana menjadi seorang bapa di usia muda.....
n@m@n n@m@n 22 October, 2009
roslaini saad~ TQ..itu rezeki Tuhan bagi, Alhamdulillah
DaliaLiyana DaliaLiyana 23 October, 2009
congrates....nnt dah ade nama bgtau k..
n@m@n n@m@n 23 October, 2009
DaliaLiyana~ InsyaAllah..

TQ for dropping by..