Kisah Pencuri Ayam Yang 'Nocturnal' dan Suka Mengintai

Nocturnality is an animal behavior characterized by being active during the night and sleeping during the day~ Wikipedia

Contoh haiwan nocturnal

Comel kan. Boleh bela tak?

Manusia juga kadang-kadang berjaga malam dan tidur di siang hari kan?hehe

Ada yang berjaga malam disebabkan menelaah pelajaran.

Ada yang berjaga malam disebabkan anak meragam

Ada yang berjaga malam sebab kerja syif malam

Ada yang berjaga malam nak tengok orang berebut bola


Ada juga manusia yang berjaga malam sebab nak mencuri!! Cess!

dan macam-macam lagi sebab orang berjaga malam kan?

Berbalik kepada tajuk. Kat kampung saya ada seorang lelaki bernama Ajis (bukan nama sebenar). Hobinya suka mengintai dan mencuri. Dia ni memang aktif pada waktu malam dan tidur pada siangnya. Orang kampung kata dia tak berapa betul. Wallahu'alam.

Yang kelakarnya dia akan ceritakan pada penduduk kampung rumah siapa yang dia intai malam tadi dan apa yang dia nampak. Sekali lagi cess!!. Pernah jugak dia pecahkan cermin kereta seorang pak cik yang nampak dia tengah mengintai kat umah pak cik tu sendiri.

Dia juga suka bela ayam, banyak pulak tu. Dari manalah dia dapat ayam tu ye? Yang paling kelakar cerita pasal dia ni adalah cerita bila dia kantoi nak curi ayam dengan tuan punya ayam tu. Ni diceritakan oleh tuan punya ayam tu sendiri. Bila si tuan punya ayam sedar macam ada orang nak mencuri ayam, lampu dekat luar pun dibuka. Dan Ajis tu dengan garangnya menengking

'' Woi..Tutup la lapu tu! Aku nok curi aye pon tokleh nih! Bengong!''

Ok. Tak paham bahasa Jepun di atas? Ini versi alih bahasanya

'' Woi..Tutup la lampu tu! Aku nak curi ayam pun tak boleh ni!! Bengong!''

hoho..Sekarang si Ajis dah tak duduk kampung saya lagi. Alhamdulillah. Tapi dia takde pun kejadian pecah rumah sentiasa berlaku termasuklah rumah mak saya sendiri.. ;(

Bila diberi peluang belajar tak nak belajar. Bila besar kerjanya mencuri harta benda orang.Minta jauhla bala ini kena kat keluarga kita. Amin.

** Gambar-gambar dari corbis

{ 11 comments.. read them below or add one }

Mr PenyuBiru Mr PenyuBiru 31 March, 2010
siap tengking org tuan punyer ayam lagi tu. seb baik lah org dah tahu perangai dai,kalu tak haru jer kena balun.huhu
n@m@n n@m@n 31 March, 2010
abang penyu~ tu la..kalau tegur, orang yang tegur tu kena balun

JANGAN TEGUR! ;)
pak long pak long 31 March, 2010
salam...
suka kerah ambo baca cerita demo hok curi aye....kalu kawey bulih nyakit dah menatey curi tu...
n@m@n n@m@n 31 March, 2010
salam kembali..

pak long ore kito jugok ko?hehe
fitrijohari007 fitrijohari007 01 April, 2010
cekgu..xley tgk bola pagi2..nnti bgn lmbt g skola..hehe
Zulkarnein Zulkarnein 01 April, 2010
Istilah baru nih. Hahaha
md saidi md ibrahim md saidi md ibrahim 01 April, 2010
org klate ko...
hahaha...jupo gu doh la wei...
mantan mantan 01 April, 2010
n@m@n,
Dijadikan siang dan malam itu banyaklah hikmahnya untuk menjadi panduan dan pengajaran kepada kehidupan manusia
xiiinam xiiinam 01 April, 2010
Malam ni terpaksa berjaga lagi....ada permintaan terhadap spaghetti....terpaksa korbankan malamku...
n@m@n n@m@n 01 April, 2010
fitri~tengok sambil tido..hehe


zulkarnein-istilah mana?


md saidi~bereh gu!;)


mantan~cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar..;)

cKlah~ esok hari Jumaat cKlah..malam ni?hehe
diraja22 diraja22 18 July, 2010
ayam cikgu xde hilang ke..