MC kerajaan VS MC swasta

MC = medical certificate @ sijil sakit..haha
A medical certificate is a document stating either that a person has passed a medical examination, or that a person is unfit for work for a stated period of time
wikipedia

Salam..

Nampaknya terpaksa mengalah juga bila bangun subuh tadi mama Darwisy cakap badan chekgu masih panas, atau lebih tepat lagi suam-suam kuku..hehe.

Pagi-pagi lagi 7.20 gerak ke Klinik Kesihatan Putrajaya. Pergi lewat nanti ramai orang woo..Sekarang kan musim demam. Lebih kurang pukul 9 lebih dah selesai jumpa doktor dan ambil ubat. Kira cepat dah tu sejam setengah. Klinik kerajaan la kan ;)


inilah ubat dan sijil yang susah dapat kat klinik kerajaan ;)

Ini adalah MC kelima sepanjang 3 tahun bekerja. 3 kerajaan dan 2 swasta.

Ada orang cakap nak dapat MC kat klinik kerajaan ni kena tunggu badan dah tak boleh bergerak..haha. Suka hati je kan? Memang diakui doktor klinik kerajaan susah nak bagi MC. Hari tu pernah sekali kena neckpain, bila tanya MC takde ke? Doktor tu cakap

' Neckpain tiada dalam prosedur bagi MC'

Alahai. Sakit leher takleh gerak kiri kanan pun kena pergi kerja. Kalau kerja duduk je bolehla. Terus ke klinik swasta, doktor kat situ cakap kena rehat ni dan bagi MC. ;)

Tapi sesetengah ketua jabatan tak suka MC swasta sebab ia boleh dibeli. Pengetua lama dulu siap cakap, siapa bagi MC swasta pada hari Jumaat, depan-depan tu jugak dia koyak! wow.

Masaalah dengan klinik kerajaan ni adalah masa menunggu tu sangatlah lama kan? kadang-kadang sampai 3-4 jam. Adui. Sebab tu ramai orang lebih suka ke klinik swasta. Cepat walaupun berbayar bagi pekerja kerajaan. Pekerja swasta ada panel kan?

Jadi ada pro dan kons untuk kedua-duanya kan? Anda suka yang mana? kenapa?

Nota Ringkas : Balik dari klinik rasa macam dah sihat. Ubat tak makan pun. Sembuh cara psikologi ke?

{ 13 comments.. read them below or add one }

Damia Aleesya & Damia Ayunie Damia Aleesya & Damia Ayunie 20 May, 2010
saya 2 2 tak suka...pabila cikgu2 saya minta MC...mulalah hati resah....hahahaha
n@m@n n@m@n 20 May, 2010
@Damia Aleesya

jangan koyak depan2 depa ye..hehe
ohmywtf ohmywtf 20 May, 2010
haha...same here...i always feel better after visited the clinic....not even consume the medicines :-P
cikgu isza cikgu isza 20 May, 2010
oo.. MC lah ni.. rehat tau.. tido.. zzzzz
HEMY HEMY 20 May, 2010
opis aku tak dilanda musim demam lagi
n@m@n n@m@n 20 May, 2010
@cikgu isza

tak nak tido, nak online..hehe
n@m@n n@m@n 20 May, 2010
@HEMY

Alhamdulillah..Jaga-jaga la ye ;)
Amirah bte. Norjali Amirah bte. Norjali 20 May, 2010
selalu dapat mc. Tapi tetap pergi kelas.. hehe..
a kl citizen a kl citizen 20 May, 2010
akak memang mc swasta je naman, tak kira....
nas nas 21 May, 2010
huhuhu...memang!! kadang2 ak nak dapat mc pown susah kat klinik gov...da la,demam panas...huhu...last2 g klaz gak...huhu..
~Blabberina~ ~Blabberina~ 21 May, 2010
mmg nyampah. tp dulu ms keja,klinik krjn dkt dgn tmpt keja..at least,xdela lama sgt..tu yg maleh keja krjn-xde klinik swasta panel..huhu
alberangque alberangque 22 May, 2010
Assalam mu alaikum wr wbt.
Seingat saya saya hanya guna MC tiga hari sahaja sepanjang berkhidmat 32 tahun. 2 hari dari klinik kerajaan dan 1 hari dari swasta.
Ada dua MC yang diberi oleh swasta saya tak gunakan kerana saya masih boleh mengajar.
Masa ini di Glasgow.