Salam..

Melentur buluh biar dari rebungnya

Tapi biarlah dilentur dengan cara yang betul.

Terkejut bila terbaca artikel ini. Budak berusia 2 tahun di Indonesia menghisap 40 batang rokok sehari. MasyaAllah!!!!.
His mother, Diana, 26, wept: 'He's totally addicted. If he doesn't get cigarettes, he gets angry and screams and batters his head against the wall. He tells me he feels dizzy and sick.'

Nampaknya penangan ketagihan rokok ni tak mengenal usia. Kata-kata ibu di atas membuktikannya.
>his fishmonger father Mohammed, 30, said: 'He looks pretty healthy to me. I don't see the problem.'>
Rokok itu menyihatkan?? Alahai




Video di bawah ni pulak menunjukkan aksi merokok kanak-kanak ini. Gayanya seakan-akan seorang dewasa tengah menyedut asap yang tidak berkhasiat lagi memudaratkan itu. Yang kelakarnya cara dia menghisap botol susu masih menunjukkan yang beliau adalah seorang kanak-kanak yang berusia 2 tahun.


Sebelum ni dah terkejut bila tengok anak-anak kat Malaysia ni, seawal di bangku sekolah rendah dah mengenal rokok. Ni kan pula 2 tahun? Minta jauhlah kena keluarga kita kan?

Sedih bila mengenangkan nasib kanak-kanak ni kelak.

Nota Ringkas : Sesetengah manusia sekarang semakin pelik(?)

18 Comments

  1. betul...manusia semakin pelik...minta dijauhkan drp keturunan kita...

    ReplyDelete
  2. hebat la adik nie.. ade stail isap rokok.. abg yg encem nie pon x pandai isap rokok dik.. hehe

    ReplyDelete
  3. ouwwhh...kesian nyer dia...

    ReplyDelete
  4. fulamak..gaya xboleh blah...rosak budak2 skrg

    ReplyDelete
  5. kalau orang bagi sebab merokok untuk kurus,, tipulah kan.. tengok jer badan budak tu...

    mudah2an dijauhkan untuk generasi seterusnya..

    ReplyDelete
  6. k.eli ajin tgk kt youtube..tp xsure budok ni ko budok lain..xpehe etep bahaso dio kecek..meme gile sungguh la..nge cara dio isap rokok tu..doh mok dio isap rokok ms prgnt tu gak

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah..sy jd follower cikgu yg ke 336..jemput ke blog sy..tenkiu...

    ReplyDelete
  8. dasyat budak ni,budak ni golongan apa agaknya??dianiaya ke atau sebaliknya??? nmpk hal ni ibu bapanya tidak berilmu dan jahil..rosak generasi akn dtg kalo hal ni diambik enteng..

    ReplyDelete
  9. @tengku_fir21

    kesian..iskh3x ( macam cerita p ramlee)

    ReplyDelete
  10. @E.d.Y

    itulah..dunia sekarang ni kan?

    ReplyDelete
  11. jangan ada perempuan tertipu dengan kenyataan pengeluar rokok bahawa rokok boleh menguruskan badan..


    tapi dah ada yang dah terkena ;(

    ReplyDelete
  12. @E.L.I.Z.A

    baco kat website tuh dio royak bapok dio hok bui ko budok tu..dasyat..

    ReplyDelete
  13. @aisha

    budak ni mangsa la kot..

    kita nak komen banyak pun tak guna jugak..mintak jauh je la kan

    ReplyDelete
  14. adoi budak ni pun..hisap ar mende lain..

    ReplyDelete
  15. salam...entahlah bdk-bdk skrg ni...

    yang ambil gambar tukang buat faciallah..akak dah terlentang camner nak ambil gambar.

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post