Di sebalik ramalan paul si sotong

Awal pagi esok akan berlangsungnya perlawanan akhir di antara Sepanyol menentang Belanda. Esok tak tahulah macam mana kehadiran pelajar kat sekolah. Untuk yang bekerja esok, berjaga, berjaga jugak, tapi jangan ambil MC pulak sebab tak larat nak bangun pagi..hoho

Setiap tahun piala dunia mesti ada maskot kan?Untuk tahun ni, Zakumi telah dipilih untuk menjadi maskot. Jom berkenalan dengan zakumi yang hensem itu. Biodata zakumi di bawah diambil dari wikipedia.

Zakumi (born 16 June 1994) is the Official Mascot for the 2010 FIFA World Cup. He is a cheerful and sporty leopard with green hair, presented on 22 September 2008. His name comes from "ZA", the ISO 3166-1 alpha-2 code for South Africa, and "kumi", a word that means ten in several African languages, referencing the year 2010.
hensem tak saya?

Malangnya bukan si Zakumi selaku maskot yang popular sepanjang Piala Dunia 2010 ni. Sebaliknya si sotong Paul, dari Jerman yang menjadi binatang paling popular pada Piala Dunia kali ni dengan 'ramalan tepatnya itu'. Mesti si Zakumi tu menangis tak berlagu disebabkan Paul dah menenggelamkan popularitinya itu. hooho

Siapa paul si sotong tu? Jom kita berkenalan dengan Paul pulak. Juga diambil dari wikipedia.

Paul the Octopus (hatched in 2008) is a common octopus living in a tank at a Sea Life Centre in Oberhausen, Germany, who is used as an animal oracle to predict the results of football matches, usually international matches in which Germany is playing. He came to worldwide attention with his accurate predictions in the 2010 World Cup.
During a divination, Paul is presented with two boxes containing food, each marked with the flag of a national football team in an upcoming match. He chose the box with the flag of the winning team in several of Germany's six Euro 2008 matches, and in all seven of their matches in the 2010 World Cup—with Germany's third place playoff win over Uruguay on 10 July, his success rate rose to 85 percent, with 11 out of 13 matches correctly predicted. He has predicted a win for Spain against the Netherlands in the World Cup final on 11 July by eating the mussel in the box with the Spanish flag on it
Setakat ni semua tekaan paul di Piala Dunia 2010 semuanya tepat. Tak hairanlah ramai yang dah mula percaya sotong ni adalah peramal yang tepat.

Untuk perlawanan akhir , dikatakan si Paul ini memilih Sepanyol sebagai juara Piala Dunia edisi 2010 di Afrika Selatan.

beginilah caranya Paul si sotong 'membuat ramalan' konon²nya

Sekarang merata blog², orang ramai, malahan tak terlepas guru² di sekolah kena tempiasnya. Hebat betul si sotong yang kacak itu. Ada seorang guru wanita cakap haritu.

'' Wah. Betul la si sotong tu teka!!''

Apa yang ditakutkan, ramai di antara kita yang Islam ni pun dah bulat² percaya yang Paul si Sotong ni boleh membuat ramalan tepat.Risau sekiranya ada di antara kita akan menjadi seperti si Azroy (bukan nama sebenar)

Azroy :''Weh. Aku sokong Spain la final nanti!''

Kunyit(bukan Dirk Kuyt pemain Belanda tu) : ''Nape ko sokong Spain tetiba?''

Azroy : ''Dah Paul sotong tu teka! Sebelum ni semua yang diteka Paul betul. Jadi aku ingat nak ikut Paul lah!''

Risau situasi begini yang boleh merosakkan akidah kita sebagai orang Islam.

Nota Ringkas : Hari ni beli sotong kat pasar. Sikit je tapi kena 5 ringgit..hoho.Adakah disebabkan Paul?

{ 10 comments.. read them below or add one }

ckLah ckLah 11 July, 2010
Cikgu nak berjaga juga ke?
Siap-siapkan lah kopi o dan biskut empat segi.





ckLah nak tidur kaw-kaw punya....tak kuasa nak sokong negara orang. He..he..


"Adoi! Siapa baling ckLah dengan bola ni?"

Ha....ha...
sonata anak kancil sonata anak kancil 11 July, 2010
hu hu hu hari ni masak sambal sotong Paul ....gara2 si Paul ... sotong naik harga ke???

cek keputusan esok pagi aje le...
n@m@n n@m@n 11 July, 2010
@ckLah

kalau bunyi jam, kalau gagah nak bangun tengoklah..hehe


negara kita tak masuk, tengok negara orang main lah gamaknya..



Darwisy yang baling ;)
n@m@n n@m@n 11 July, 2010
@velasrizal

mungkin cipan yang bernama John pulak..hoho
Mohd Fadil Mohd Fadil 11 July, 2010
beli si sotong paul tu...goreng tepung pun sodap tu
n@m@n n@m@n 11 July, 2010
@sonata anak kancil

ada orang yang dah tak lalu makan sotong kak, gara² si Paul tu la..


hubby akak sonata tak tengok ke?hehe
cikgupj cikgupj 11 July, 2010
Jom tenguk sotong cpj kata apa pulak. Sila datang jangan tak datang...
GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr 11 July, 2010
dah lama teringin nak makan sotong celup tepung ni..

kalo masak si paul ni sedap gk..

haha